7 februari - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dirk Wielemaker - WaarBenJij.nu 7 februari - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dirk Wielemaker - WaarBenJij.nu

7 februari

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Dirk

08 Februari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vandaag ben ik met pa na het ontbijt op pad gegaan naar Tijuca forest, een nationaal park in Rio, en daarna naar het Christus beeld op berg de corcovado.
We gingen met de bus, weer met gevaar voor eigen leven, naar Alto de boa vista. Daar konden we het park in. Eerst drinken we wat bij een restaurantje daar. Pa bestelde koffie, maar nergens melk en suiker te bekennen. En omdat er niemand engels sprak was het weer een hele klus om dat duidelijk te maken ;) gelukkig waren het wel 2 lekkere slokken koffie he pa? Ik wikde thee, maar dat hadden ze niet (??) terwijl het wel op de kaart stond, bijzonder allemaal.
We zijn gaan lopen door het park, dat vonden wij t mooiste deel van rio haha ;) maar omdat we geen kaart hadden van dat bos, hebben we weer veel paadjes, bergje op en af gezien! Maar geen nood! We hadden water! En tussen de middag hebben we gezocht naar een restaurant en gevonden. Daar waren we de enige. Zo lux waren we nog niet uit eten geweest! Ze dachten vast, die oude vent met zo'n jonge meid.... Dat hebben vast meer mensen gedacht deze weken! ;)
We moesten eigenlijk naar het eerste rstaurant teruglopen had louis gezegd, zodat we vanaf daar een taxi naar het jezus beel konden nemen, maar ja, je snapt het al, we hadden geen idee waar we waren dus liepen maar een end, en kwamen aan de andere kant van de berg uit :p
We zagen onderweg nog een waterval, zo een mooie waterval hadden we nog noooooooooooit gezien! ;) tja, das het nadeel als je de waterval van foz do iguazu hebt gezien.. Dan zie je nooit meer een waterval die net zo mooi is :)
Toen we weer onderaan de berg waren probeerden we bij het jezus beeld te komen. Makkelijker gezegd dan gedaan...!
Oja, onderweg hield een vrouw ons aan, ze wilde ons wierook verkopen, een doosje voor 2 reais ( nog geen 75 cent) dus ja, hebben we maar gedaan, t vrouwtje moet ook geld verdienen he.
We hebben verschillende bussen aangehouden, maar er was er geen een die naar het jezusbeeld ging.. Hmmm... Dan maar taxi's aanhouden. Er was een taxichauffeur die stopte voor ons maar hij zei iets van, geen tijd, eind van de dag, te veel verkeer, ofzoiets..?? Dus de volgende hielden we aan en die durfde het wel aan. We hadden het idee dat we er bijna waren na 20 minuten, want het beeld kwam steeds dichterbij, maar toen gingen we opeens weer naar beneden... En niet zo' n beetje ook.
De chauffeur had GEEN IDEE waar hij wezen moest op dat moment,dus moest het vragen aan mensen op straat..
Na 3 kwartier ofzo kwamen we uit bij de ticketservice, hier kochten we een kaartje en we gingen met een busje naar boven. Daar aangekomen hebben we het beeld bekeken en mooie fotos gemaakt. Pa raakte aan de praat met een jongen uit colombia, daar heeft ie meer tijd aan besteedt dan aan de rest haha! Maar ja, tis ook maar een steen he pa? ;)
Vanaf het beeld had je een mooi uitzicht op de suikerbroodberg. Een hele hype in Rio, maar ik zei tegen pa: tis gewoon een kale rots.... Nuchtere boerin uut zealand!
We zijn met een steil treintje naar beneden gegaan en vanaf daar hebben we weer als een stel speurhonden een bus gezocht. Het is in rio echt ongelofelijk het verkeer. Als je er nooit ben geweest kan je je er geen voorstelling van maken. Alles gaat daar door mekaar. Continue getoeter van motors die voorbij komen, is schijnbaar een soort regel, stoplichten die op rood staan maar die de bestuurders aanzien voor donker groen.. Etc! En er rijden zoveel bussen! Niet te geloven. Er is ook geen dienstregeling zoals bij ons, je hebt geen tijden waarop een bus komt, er komt gewoon om de paar minuten een bus, dus je hoeft nooit lang te wachten. En op bijna elke bus, met name de stadsbussen, zitten 2 mensen, 1 chauffeur en iemand die op een stoeltje zit om bij te betalen. Je betaalt altijd 2,75 reais voor een rit, maakt niet uit hoe lang je erin zit, is nog geen euro!!
Toen we uit moesten stappen kwam er er vrouw naar ons toe, sprak geen engels, maar wilde ons helpen :) zulke aardige mensen, en ze liep helemaal met ons mee richting het hostel! Terwijl ze die kant helemaal niet op moest.
Rond 19.00 waren we weer thuis en bestelden een pizza.
Daarna nog wat gedronken en gekletst met louis en de tsjechen.